Valul (Coreean) “Hallyu”

 

Valul Coreean, cunoscut și sub denumirea de Hallyu, se referă la popularitate la nivel global a economiei culturale a Coreei de Sud. Conceptul constă în exportarea aspectelor culturale precum divertisment, muzică, show-uri de televiziune și drame spre celelalte părți ale lumii.

 

  • Originea cuvântului

Cuvântul ”Hallyu” provine din limba Chineză, și se traduce drept ”Valul Coreean”. Acesta este un termen general utilizat pentru a descrie creșterea masivă a culturii coreene ce cuprinde totul de la muzică, filme, drame până la jocuri video și bucătăria tradițional Coreeană.

În ceea ce privește primele stadii ale fenomenului Hallyu, studiile arată că media din regiune a atribuit începutul valului Coreean câtorva filme și seriale TV apărute în 1999. ”Swiri”, un film inspirațional despre spinajul dintre Coreea de Sud și Coreea de Nord lansat în 1999, a oferit o față publică fenomenului Hallyu, întrucât acesta a avut mare succes în țările din Asia de Sud-Est. Acesta a fost urmat de un serial numit ”Autumn in my heart”(Toamnă în inima mea), în 2000, și care a menținut entuziasmul creat de ”Swiri”. Alte filme care au urmat sunt ”My sassy girl” (2001) și ”Winter Sonata”(2004). Toate aceste filme au devenit foarte populare nu doar în Coreea, ci și în Singapore, Japonia, Taiwan, HongKong, China și Vietnam. Succesul acestor produse de diverstisment au creat un efect considerabil în cazul exploziei popularității culturii Coreene.

De asemenea, în timpul vizitei fostului președinte american Barack Obama în Martie 2012, acesta a făcut referire la valul Coreean, care fusese transformat într-un obiectiv de înaltă prioritate pentru guvern.

 

<Posterul filmului ”Swiri”>

                                                                       Sursa:  Wikipedia

<Serialul ”Autumn in my heart”>

                                                                             Sursa: Wikipedia

 

Însă, studiile au arătat că fenomenul Hallyu a început să ia formă încă de mai devreme, cele câteva filme devenite faimoase peste mări reprezentând doar imaginea publică a conceptului. Acestea fiind spuse, există cinci factori principali care au contribuit considerabil la evoluția valului Coreean.

  1.Ridicarea interdicției de a călători în străinătate pentru coreenii 

Decizia Guvernului Coreean la începutul anilor ’90 de a ridica interdicția de a călători în străinătate a fost probabil cel mai important și benefic factor în dezvoltarea fenomennului Hallyu. Prin intermediul acestui fapt, mulți cetățeni coreeni au avut oportunitatea de a călători spre lumea vestică, în principal Statele Unite și Europa, și le-a oferit șansa de a studia acolo. Noi perspective privind afacerile au fost aduse înapoi în Coreea, și odată cu asta, noi subtlități și interpretări în ceea ce privește arta, filmul, muzica și forme inovative de exprimare.

 2. Restructurarea companiilor Coreene

În aceeași perioadă cu ridicarea interdicției privind libera circulație a cetățenilor, Asia (și Coreea) treceau printr-o criză financiară severă (1997-1998). Criza financiară asiatică a fost o furtună perfectă pentru credite considerabile, panică în rândul liderilor și provocări economice regionale. În Decembrie 1997, guvernul Coreean a contractat un credit de 97 bilioane de dolari americani de la Fondul Monetar Internațional. Guvernul a sfârșit prin a folosi doar 19,5 bilioane, iar creditul a fost rambursat în 2001, cu trei ani înainte de scadență. Coreea a fost o țară relativ săracă cu câțiva ani înainte de criza financiară, iar confruntarea sărăciei a fost un lucru pe care țara l-a invățat pe calea cea grea. Prin urmare, toate măsurile au fost folosite pentru a rambursa creditul și pentru a se ridica pe linia de plutire într-un timp record.

Samsung este una dintre cele mai proeminente companii Coreene, iar implicațiile crizei din 1997-98 a dat naștere unei nevoi de internaționalizare de către companie și proprietarii acesteia, în încercarea de a avea succes în afara Coreei. Samsung și creșterea companiei până astăzi sunt un exemplu despre cum companiile Coreene au beneficiat de interesul referitor la ce este Coreea și ce are de oferit.

3.  Interzicerea legilor cenzurii

Legile de cenzură Coreene au oprit mulți creatori de film și alți artiști din a prezenta multe subiecte considerate controversale. Acest lucru le-a afectat independența creativă pentru o lungă perioadă de timp. În 1996, odată cu anularea legilor cenzurii de către Curtea Constituțională Coreeană, s-au deschis multe subiecte pentru a fi explorate de artiști. Această decizie a asigurat oportunități imense și independență tinerei și vibrantei generații a Coreei, pentru a-și exprima idei noi și îndrăznețe prin muzică și film. Mulți creatori de film importanți s-au dezvoltat în această perioadă.

4. Accentul sporit pe branding de către companiile de renume din Coreea

Câteva dintre companiile mari din Coreea, precum Samsung și LG și-au început călătoria de formare a brandului la jumătatea anilor ’90. S-a pus un accent sporit pe calitate, design, marketing și branding la scară globală. Aceste abilități au fost extinse și către alte numeroase sectoare ale economiei. Colectiv, a apărut o dorință ridicată de a îmbunătăți calitatea calitatea și de a oferi bunuri superioare pieței globale.

 

<Samsung și LG, două companii mari ale Coreei>

                                                                                                                 Sursa: Wikipedia

 

5. Atenție sporită asupra infrastructurii

În Coreea au fost cheltuite fonduri considerabile pentru a dezvolta o infrastructură de internet de o tehnologie avansată, pentru a oferi fiecărui cetățean coreean oportunitatea de a beneficia din a fi conectat cu restul lumii. De asemenea, Coreea este una dintre țările care investește în start-up-uri. Studiile arată că o treime din capitalul de risc în Coreea este utilizat în industria entertainement-ului.

 

Acești cinci factori s-au manifestat predominant la jumătatea anilor 1990. Datorită unei generații coreene tinere, pline de energie și talent, au apărut filme, muzică și drame care abordau subiecte controversale și care au condus la creșterea popularității produselor Coreene de divertisment. Mulți cântăreți autohtoni și trupe au adaptat muzica rap americană pentru a fi pe gustul Coreenilor și a devenit ultimul răcnet. Aceste produse de divertisment (muzică, filme și drame) au inițiat creșterea fenomenală a valului Coreean.

 

 

      Creșterea fenomenului Hallyu

 

Încă din 1999, Hallyu a continuat să crească, transformându-se într-un fenomen cultural. Deși cei cinci factori menționați mai sus au ajutat în aducerea la viață a acestui concept, procesul nu a fost întocmai întâmplător. Astfel, alți cinci factori au contribuit la menținerea creșterii valului Coreean.

 

  1. Creșterea popularității brandurilor Coreene – precum Samsung, LG, Hyundai, KIA; Aceste branduri au devenit cunoscute în întreaga lume datorită progresului tehnologic și îmbunătățirea calității produselor;
  2. Creșterea cercetării și dezvoltării în design, producție și calitate per ansamblu – Accentul asupra unei calități mai bune a dus la creșterea investițiilor în cercetare și dezvoltare pentru a crea produse de o calitate superioară. Produsele de entertainment precum muzica, filmele și seriale au fost descrise ca având o calitate excelentă. Filmele sud-coreene sunt acum de calitatea filmelor de Hollywood.

Odată cu creșterea considerabilă a popularității acestor filme, a muzicii și a serialelor în regiune, a rezultat și într-un output creativ ridicat. Din 1999 și până în prezent, multe filme cu teme inovative și atractive au fost lansate.

<Trenul spre Busan (2016)>

                                                                                                                                    Sursa: Imdb

<Un șofer de taxi(2017)>

                                                                                                                       Sursa: Imdb

Muzica K-pop a fost de asemenea unul dintre modurile semnificative de a exporta Limba și cultura Coreeană pe tot globul. Fanii dedicați își susțin artiștii preferați nu doar prin a le cumpăra albumele, bunuri oficiale și alt conținut plătit, ci și prin a cumpăra produsele de la companiile la care artiștii sunt ambasadori. Multe companii adoptă această strategie de business, care de cele mai multe ori este de succes.

O creștere considerabilă a înregistrat și turismul în Coreea de Sud, datorită artiștilor k-pop care iau parte în diverse spoturi publicitare (Exemplu: Campania ”I Seoul U”, BTS fiind Ambasadori de Onoare a orașului Seoul, Capitala Coreei de Sud). De asemenea, despre grupul de top BTS  se estimează că are un impact de 4,6 bilioane de dolari asupra economiei Coreei anual.

<BTS în campania ”I Seoul U”>

Sursa: The lonely Planet

 

3. Management eficient în toate punctele de contact – Punctele de contact reprezintă diversele situații în care clienții intră în contact cu Hallyu.  Industria de entertainment, diferite organizații implicate în cinematografie, companiile de muzică, companiile de jocuri video, și guvernul Coreean și-au îndreptat meticulos eforturile spre a conferi o experiență cât mai consistentă. Toate aceste elemente au contribuit la a arăta punctele de interes ale fenomenului Hallyu în media.

4. Suport continuu din partea guvernului coreean – Guvernul Coreean sponsorizează 20-30% dintr-un bilion de dolari fond de investiții alocat pentru creșterea și exportarea culturii. Restul fondurilor provin de la bănci de investiții și companii private și sunt administrate de către Corporația Coreeană de Investiții de Risc.

5. Mai puține animozități către Coreea în regiunea Asiatică de Sud-est – Rezultatul direct îl reprezintă animozitățile continue asupra Japoniei în multe tări asiatice, cel mai considerabil în China. Acest fapt este motivul principal pentru care muzica sau stilul de viață japonez nu a avvut succes în multe țări asiatice. Acest lucru a ajutat Coreea în două moduri. Japonezii sunt capabili să se identifice cu ei, întrucât Coreenii sunt cei mai apropiați de Japonia în ceea ce privește dezvoltarea și sofisticarea, față de celelalte țări asiatice, și prin urmare, exporturile culturale coreene au fost imense în Japonia.

 

<Shinzo Abe, prim-ministrul Japoniei (stânga) și Moon Jae In, președintele Coreei de Sud, la Summit-ul APEC în Danang, Vietnam, 11 Noiembie 2017>

Sursa: Business Korea

 

 

Viitorul fenomenului Hallyu

 

Este cu siguranță adevărat că valul Coreean a adus Coreea pe scena globală. Cu atâta atenție internațională asupra Coreei și culturii sale pop și economiei creative, e necesar ca Guvernul Coreean să se bazeze pe toate produsele de divertisment și culturale pentru a duce mai departe brandul Coreei ca țară. În ciuda creșterii continue a fenomenului Hallyu, acesta trebuie să confrunte anumite provocări, precum : evitarea expunerii excesive a starurilor Coreene, susținerea inovației în produsele culturale și a investițiilor de la Guvernul Coreean.

Mai mult, Hallyu desenează ”o hartă a Asiei” în Asia de Est, unde nu există o omogenitate culturală care să unească regiunea. Este uimitor cum Chinezii, Japonezii, și Asiaticii din zona Sud-estică/centrală formează un consens social și o solidaritate culturală prin intermediul cântecelor și dramelor hallyu.

 

Sursa: Beyond Hallyu

 

 

 

 

Surse:

  1. https://martinroll.com/resources/articles/asia/korean-wave-hallyu-the-rise-of-koreas-cultural-economy-pop-culture/
  2. https://resources.elitetranslations.asia/2017/01/04/hallyu-wave-started/
  3. https://en.wikipedia.org/wiki/Shiri_(film)
  4. http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=32478
  5. https://www.imdb.com/title/tt6878038/
  6. https://www.imdb.com/title/tt5700672/
  7. https://www.lonelyplanet.com/articles/bts-seoul-tourism-campaign
  8. https://www.allkpop.com/article/2019/06/bts-estimated-to-have-a-46-billion-impact-on-koreas-economy-annually

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.